تفاوت مدیریت طرح و مدیریت پیمان

در اجرای پروژه های عمرانی افراد زیادی نقش دارند. افرادی که هر کدام وظیفه منحصر به فرد خود را داشته و باید برای پیشبرد اهداف گام بردارند. اما در این میان پیمانکار یا مدیریت پیمان نقش کلیدی و محوری را ایفا می‌کند. به گونه‌ای که صفر تا صد اجرای پروژه بر عهده اوست. به طور کلی مدیریت پروژه شامل تمامی موارد زیر می شود:

  • خرید و تهیه مصالح و تجهیزات مورد نظر
  • تهیه و خرید یا اجاره ماشین آلات صنعتی مورد نیاز پروژه
  • استخدام نیروهای انسانی
  • تجهیز یا برچیدن کارگاه
  • اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی پروژه
  • سرپرستی و مدیریت عملیات فنی، مالی، اداری، اجرایی و ...

لازم به ذکر است که هنگام تنظیم قرارداد، سرمایه گذار اصلی می تواند موارد فوق را تغییر و یا موارد دیگری را نیز به آن اضافه کند. مدیریت پروژه پیمان متعهد می شود که پروژه را در موعد مقرر با بودجه از پیش تعیین شده تحویل سرمایه‌گذار دهد.

جزئیات قرارداد مدیریت پیمان

در قراردادهای پیمان مدیریت معمولاً تمامی هزینه‌های احتمالی نظیر اجاره، خرید، تولید، حقوق و دستمزد کارگران پیش بینی شده و به صورت یکجا به مدیریت پیمان واگذار می شود. اما اخیراً نحوه قرارداد تغییر یافته و اغلب سرمایه‌گذاران تنها با دریافت فاکتورها و اسناد پرداختی مربوط به پروژه اقدام به پرداخت هزینه نهایی می کنند. بدیهی است که برخی از پیمانکاران با دستکاری اسناد و فاکتورها قصد کلاهبرداری دارند. از این رو توصیه می‌شود که در پرداخت صورت حساب ها نهایت دقت را داشته باشید.

تفاوت مدیریت طرح با مدیریت پیمان در چیست

برای پاسخ به این سوال بهتر است مدیریت طرح را نیز توضیح دهیم. بر خلاف مدیریت پیمان که صفر تا صد اجرای پروژه بر عهده پیمانکار اوست، در مدیریت طرح تنها به مدیریت و استفاده از ابزارها و تکنیک ها و همچنین روش های اجرای کار پرداخته می شود. بدیهی است که مدیر طرح از مدیر پیمان دستور می گیرد. در بسیاری از مواقع هنگام قرارداد پیمان این نکته لحاظ می‌شود که مدیریت طرح توسط مدیر پیمان استخدام شود. به بیان ساده این که مدیر پیمان همه کاره است و مدیر طرح تنها بخشی از امور پروژه را که مربوط به استفاده از ابزارها و تکنیکهای خاص جهت اجرای صحیح پروژه می باشد بر عهده دارد.

تفاوت مدیریت طرح با مدیریت پیمان در چیست

مدیریت پیمان چه مزایایی دارد

زمانی که صحبت از اجرای یک پروژه عظیم می شود، ناخودآگاه واژه پیمانکار در ذهن تداعی می شود. این بدان معناست که مدیریت پیمان اصلی ترین فاکتور در اجرای پروژه‌های عظیم به صورت صحیح است. این روش مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • عدم نیاز به خدمات نظارت مهندسین مشاور؛ زیرا نظارت بر عملیات اجرایی بر عهده مدیریت پیمان است.
  • مدیریت پروژه با بهره مندی از تجربیات پیمانکار
  • ایجاد هماهنگی بین کارکنان و سایر پیمانکاران ساخت
  • تسریع عملیات اجرایی و برطرف کردن نقاط ضعف آنها

از آن جایی که مدیریت پیمان به طور مستقیم در طراحی و اجرای پروژه شرکت نمی کند، می‌تواند با خیالی آسوده فقط به برنامه ریزی و کنترل هزینه بپردازد.

نوشتن دیدگاه