اهداف خانه هوشمند

چرا خانه های هوشمند تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته اند؟ صاحب خانه ها و کارشناسان با چه هدفی دست به هوشمندسازی خانه ها می زنند؟ برای گرفتن پاسخ پرسش هایی از این دست این مطلب را دنبال کنید.

هوشمندسازی خانه چه نقشی در زندگی انسان دارد؟

سیستم های هوشمند سالیان سال است که در زندگی بشر نقش مهمی را ایفا می کنند. با نگاه به تاریخچه سیستم های هوشمند متوجه می شویم که این سیستم ها متناسب با تغییرات سبک زندگی انسان ها دست خوش تحول شده اند و خود را با نحوه زندگی روزمره مردم وفق داده اند تا رفاه و آسایش را برای آن ها به ارمغان بیاورند.
البته، برخی از کارشناسان معتقدند که وابسته شدن به سیستم های هوشمند می تواند انسان ها را دچار کم تحرکی کند. به طوری که کافی است برای هر کاری تنها دکمه ریموت را فشار داد و به هدف خود رسید. با این حال هرگز نمی توان تاثیرات مثبت سیستم های هوشمند را زندگی انسان نادیده گرفت.

هوشمندسازی خانه چه نقشی در زندگی انسان دارد؟

هدف از هوشمندسازی خانه ها چیست؟

سیستم‌های هوشمند خانه به طور کلی ۳ هدف اصلی را در محوریت خود قرار می دهند. افرادی که اقدام به خرید این سیستم ها می‌کنند در واقع قصد تحقق حداقل ۲ هدف از ۳ هدف اصلی را دارند.

هدف اول: ایمنی و امنیت در سیستم ساختمان هوشمند
اولین هدف اصلی در هوشمند سازی ساختمان ارتقای امنیت است. به طوری که این سیستم ها طیف گسترده‌ای از سیستم های امنیتی نظیر دوربین مداربسته، دزدگیر، سیستم اعلان حریق، آلارم های مختلف هنگام وقوع حوادث خطرناک و ... را پوشش می دهند. به همین دلیل است که بنیادین‌ترین هدف هوشمند سازی امن کردن خانه هاست. این سیستم ها همچنین شامل موارد زیر می شوند:

  • سیستم های کنترل نشت گاز هوشمند
  • سیستم های کنترل تردد هوشمند
  • سیستم های اطفاء حریق
  • سیستم های تشخیص چهره هوشمند
  • و ...

هدف دوم: بهینه سازی مصرف انرژی
دومین هدف اصلی سیستم های هوشمند بهینه سازی مصرف انرژی است. در واقع با نصب سیستم های هوشمند خانه می توان دمای خانه را کنترل کرد؛ اتفاقی که موجب می شود تا هر گاه دمای خانه به حالت مطلوب رسید، سیستم های گرمایش یا سرمایش به صورت اتومات خاموش شوند.
یا در مواقعی که نور کافی در خانه وجود دارد، لامپ‌های اضافی خاموش شوند. تمام این فاکتورها موجب می شوند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم های هوشمند خانه جهت بهینه سازی مصرف انرژی عبارت‌اند از:

  • مدیریت مصرف انرژی در زمان های اوج مصرف
  • شناسایی و کنترل از راه دور تجهیزات پرمصرف
  • بهینه سازی مصرف انرژی در بخش سرمایش و گرمایش به صورت اتوماتیک
  • غیرفعال سازی تجهیزات از خارج از محل در صورت فراموشی
  • غیرفعال سازی تجهیزات به صورت اتوماتیک با تشخیص زمان‌هایی که اهالی منزل حضور ندارند

هدف سوم: رفاه و آسایش
آخرین هدف از هوشمند سازی خانه ایجاد رفاه و آسایش اهالی منزل است. این ویژگی موجب شده است تا بسیاری از افراد خانه بدون صرف انرژی به تمامی تجهیزات خانه اشراف داشته باشند. یعنی اگر در تخت خود دراز کشیده اند و خانه گرم شده است، خیلی راحت می توانند از طریق کنترل از راه دور دمای منزل را خنک تر کنند.
یا زمانی که زنگ خانه به صدا در می آید از طریق موبایل می توان اقدام به باز یا بسته کردن درب منزل کرد.

نوشتن دیدگاه