سرمایه لازم برای شروع ساخت و ساز

با توجه به نوسانات شدید ارزی و بالا رفتن نجومی مصالح ساختمان، بسیاری از سازندگان با احتیاط بیشتری قدم به حوزه ساخت و ساز می‌گذارند. اگر سال های بین 89 الی 94 را به یاد بیاورید، خواهید دید که رشد ساخت و ساز در ایران به طور وحشتناکی افزایش پیدا کرده بود که این امر به دلیل افزایش قیمت مصالح و سایر ابزارها به سمت سراشیبی حرکت کرد. با این حال هنوز هم ساخت و ساز جایگاه ویژه خود را نزد سرمایه گذاران حفظ کرده و تا حدودی به یک بیزینس سودآور تبدیل شده است.

عوامل موثر بر هزینه لازم برای شروع ساخت و ساز

صنعت ساختمان سازی در ایران یک صنعت غیر قابل پیش بینی بوده و هر آن ممکن است قیمت ها با افت یا رشد قابل توجهی همراه شوند. البته، با توجه به نمودار قیمت 10 سال اخیر، قیمت هر واحد ساختمانی هرگز پایین نیامده و همواره یک شیب سینوسی رو به بالا را در پیش گرفته است. در یک قانون کلی، هیچ گاه نباید در صنعت ساختمان سازی از "زمان" غافل شد. از آن جایی که قیمت مصالح و سایر موارد همواره رو به افزایش بوده، هر چه مدت زمان ساخت یک سازه به درازا کشیده شود، ضررهای قابل توجهی به سرمایه گذاران تحمیل خواهد شد. در مورد هزینه ساخت یک مجتمع مسکونی نیز باید بگوییم که با هر پولی می‌توان وارد عمل شد که البته باید شرایط اقتصادی کشور را نیز در نظر داشت. میزان هزینه های ساخت و ساز به این موارد بستگی دارد:

  • تعداد طبقات
  • محل ساخت
  • عمق گود برداری
  • کیفیت مصالح و تعداد پرسنل ساخت
  • نحوه نازک کاری و سفت کاری

عوامل موثر بر هزینه لازم برای شروع ساخت و ساز

سرمایه مورد نیاز برای ساخت و ساز

در سال 97 برای ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در مرکز تهران نیاز به 2 میلیون 800 هزار تومان هزینه بود. از این مبلغ حدود 1 میلیون تومان صرف سفت کاری (اجرای اسکلت، خاکبرداری، فوندانسیون، دیوارکشی و سقف) می‌شد و مابقی نیز به نازک کاری (سرامیک، گچبری، لوله کشی و غیره) می‌شد. اما تنها با گذشت 2 سال و نیم این رقم رشد بسیار بالایی داشته است. جالب است که این مبلغ هر روز دستخوش تغییر شده و هزینه های اضافی را نیز بر دوش سازندگان می‌گذارد. در این مبلغ باید جریمه های احتمالی از سوی شهرداری را نیز لحاظ کرد.

اهمیت زمین بر قیمت تمام شده در ساخت و ساز

 هزینه ساخت و ساز صرف نظر از قیمت زمین با توجه به دستمزد تعین شده وزارت کار برای کارگران و همچنین قیمت روز مصالح یکسان است. پس چه چیزی هزینه ساخت و ساز را متغیر می‌کند؟ پاسخ به این سوال روشن است. تعداد طبقات، متراژ، کیفیت مصالح و از همه مهمتر مکان مورد نظر برای ساخت است. از این رو، هزینه تمام شده ساخت و ساز در جاهای مختلف ایران با هم متفاوت است.

نوشتن دیدگاه