مراحل ساخت یک ساختمان مسکونی

مراحل ساخت یک مجتمع مسکونی بسیار ساده و آشکار بوده و تقریبا همه ما با آن آشنا هستیم. مطمئنا، بارها در کوچه و پس کوچه های محل زندگی خود خانه های در حال احداث را مشاهده کرده‌اید. اما، شاید با جزئیات آن آشنا نبوده و اکنون که در فکر ساخت یک ساختمان مسکونی هستید، این سوال برای شما پیش آمده است.

خلاصه مراحل ساخت ساختمان

در ادامه تمامی مراحل ساخت یک ساختمان مسکونی را به طور خلاصه به شما معرفی می‌کنیم:

  • خرید زمین: در این مرحله ابتدا باید یک زمین مناسب را انتخاب کرد. توجه داشته باشید که قبل از خرید زمین حتما نسبت به سند آن از شهرداری استعلام بگیرید. سند هیچ ملکی نباید به نام چندین نفر باشد. تنها با فروشندگانی معامله کنید که 6 دانگ سند ملک متعلق به آنها باشد.
  • اخذ مجوزهای لازم: پس از خرید زمین باید نسبت به دریافت مجوزهای لازم از سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی کشور اقدام نمود. این مجوزها شامل این موارد می‌شوند: تشکیل پرونده، بازدید، دستور نقشه، پرداخت عوارض، استعلام سند، طراحی نقشه معماری و تایید آن از سوی سازمان نظام مهندسی، تهیه مدارک پیشنویس و اخذ پروانه ساخت. پس از تشکیل پرونده و اخذ مجوزهای لازم باید تمامی عوارض ساخت و ساز را به شهرداری پرداخت و اجازه تعیین ناظر را دریافت نمود.
  • عقد قرارداد با پیمانکار: پس از اخذ مجوز نوبت به بخش اصلی مراحل ساخت و ساز یعنی بستن قرارداد با پیمانکار فرا می‌رسد. توجه داشته باشید که عقد قرارداد با افراد حقیقی ریسک های زیادی را به دنبال خواهد داشت. از این رو، بهتر است با یک شرکت عمرانی قرارداد امضا کرد و صفر تا صد اجرای ساخت و ساز را به آن سپرد.

خلاصه مراحل ساخت ساختمان

مراحل اجرای ساختمان

مراحل اجرای ساختمان به این شرح است: 

گودبرداری و اجرای بتن: پس از عقد قرارداد با پیمانکار نوبت به گودبرداری و اجرای بتن می‌رسد. گودبرداری اولین بخش در ساخت خانه بوده و عملیات آن باید به طور اصولی انجام شود. پس از گودبرداری نیز باید فرایند بتن ریزی و آرماتوربندی را آغاز کرد. آرماتوربندی ترکیبی از بنای فلزی و بتنی بوده و اخیرا با روش های نوینی اجرا می‌شود.

قالب بندی: قالب بندی نیز همانند آرماتوربندی جزو اصلی‌ترین مراحل ساخت و ساز است. در این مرحله از قالب های چوبی برای بتن ریزی استفاده شده و فوندانسیون بنا به طور کامل تکمیل می‌شود. قالب بندی شامل مراحل زیر می‌شود:

  • بتن ریزی : در این مرحله بتن ها بر روی قالب های از پیش تعیین شده ریخته شده و اسکلت ها بر روی آن سوار می‌شوند.
  • اجرای اسکلت : در این مرحله ابتدا ستون ها ساخته شده و قالب های سقف آماده می‌شوند.
  • اجرای سقف : پس از ساخت اسکلت نیز تمامی قالب های سقف که از پیش آماده شده‌اند توسط تیرچه های فلزی و آجر تکمیل می‌شوند.

نازک کاری: پس از این که بنای ساختمان تکمیل شد نوبت به اجرای نازک کاری می‌رسد. نازک کاری شامل لوله کشی، گچ کاری، سقف کاذب، سنگ، نقاشی و غیره می‌شود. در این مرحله نوع مصالح و تجربه کارگران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. 

نوشتن دیدگاه