چگونه ساخت و ساز را شروع کنیم

اولین کار برای شروع ساخت و ساز خرید زمین است. در این هنگام باید ابتدا شرایط زمین را بررسی و سند ملک را با تمامی موارد موجود مطابقت داد. همچنین، باید نسبت به مشکل دار نبودن زمین از شهرداری استعلام گرفت تا با خیالی آسوده فرایند ساخت و ساز را آغاز کرد. این کار از این جهت مهم است که ممکن است سند در گرو بانک یا دارای جریمه هایی از سوی شهرداری باشد. بهتر است زمین های دوبر را برای خرید انتخاب نمود؛ چرا که امکان احداث پنجره های زیاد در آن وجود داشته و در نتیجه نور زیادی وارد خانه می‌شود.

برای ساخت و ساز از کجا شروع کنیم

برای شروع ساخت خانه ابتدا باید مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ نمود. این مرحله شامل بازدید، تشکیل پرونده، پرداخت عوارض، طراحی نقشه معماری، چاپ پروانه، تهیه مدارک پیشنویس و مجوز ساخت می‌شود. برای تشکیل پرونده کافیست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی دولت (پیشخوان) مراجعه کرد. سپس، کارشناسان مربوطه از سوی شهرداری برای بازدید به محل زمین مراجعه می‌کنند. آنها از موقعیت زمین ها یا املاک مجاور، عرض گذر، ابعاد زمین و غیره نکته برداری کرده و به سمع کارشناسان شهرداری می‌رسانند.
پس از نهایی شدن نقشه معماری از سوی مهندس ساختمان، رسید مبلغ عوارض شهرداری بر اساس متراژ هر واحد صادر می‌شود. در مرحله آخر نیز رسید مبلغ به دفاتر پیشخوان برده می‌شود و مدارک پیشنویس نظیر آزمایش مکانیک خاک و تاییده سازمان نظام مهندسی به همراه مجوز برای تعیین ناظر صادر می‌گردد.

برای ساخت و ساز از کجا شروع کنیم

عقد قرارداد با پیمانکار برای شروع ساخت و ساز

پس از تکمیل پیشنویس و صدور مجوز ساخت شما قادر خواهید بود تا با هر پیمانکاری که می‌خواهید قراراداد امضا کنید. از آن جایی که همکاری با پیمانکاران حقیقی یا به اصطلاح سنتی تاکنون ضربات مهلکی به سرمایه گذاران وارد کرده، بهتر است با یک شرکت ساخت و ساز حرفه‌ای قرارداد امضا کرد. شرکت های عمرانی صفر تا صد ساخت و ساز املاک را بر عهده گرفته و در موعد مقرر آن را تحویل می‌دهند؛ بر خلاف سازندگان سنتی که همواره مراحل ساخت و ساز را به خاطر بدهی و کمبود سرمایه به درازا می‌کشانند. در این شرکت ها امکان عقد قراردادهای زیر وجود دارد:

  • قرارداد مقاطعه‌کاری اجرای سقف
  • قرارداد مقاطعه‌کاری گودبرداری
  • قرارداد مقاطعه‌کاری اجرای فوندانسیون

نکاتی مهم درمورد قرارداد ساخت و ساز

بهتر است در کنار قراردادهای فوق یک قرارداد سفت و سخت تحت عنوان قرارداد مهندسی ساخت و ساز با پیمانکاران امضا کنید. این قرارداد شامل موارد زیر می‌شود:

  • تامین کالای مورد نیاز و نصب آنها
  • نظارت کامل هنگام خرید و اجرای کالاها
  • جریمه دیرکرد
  • برقراری ایمنی ساخت و ساز

نکاتی مهم برای شروع ساخت و ساز

همچنین در خصوص تامین کالای با کیفیت وسواس زیادی را به خرج دهید. بسیاری از پیمانکاران قصد فریب سرمایه گذاران را داشته و در حین قرارداد، بندی تحت عنوان تامین کالای مرغوب را نادیده می‌گیرند. شما می‌توانید با گنجاندن این بند در خصوص نوع و کیفیت مصالح حساسیت ویژه ای به خرج دهید. در پایان یادآور می‌شود که قرارداد ساخت و ساز را با نهایت دقت عقد کنید و تمامی اتفاقات غیرمترقبه را در آن لحاظ کنید.

نوشتن دیدگاه