ساختمان های معروف ایران

از دیرباز تاکنون معماری ایران مورد توجه همگان در سراسر جهان بوده است و سالانه توریست های زیادی محو تماشای این همه زیبایی، خلاقیت و سلیقه ی معماران ایرانی می شوند. در سال های اخیر پروژه های معماری معروفی در کشورمان رقم خورد که در نوع خود بی نظیر هستند و به سرعت مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفتند. معماری را می توان ترکیبی از علومی نظیر جغرافیا، ریاضی، زمین شناسی، هندسه، فیزیک، نقشه کشی و ... توصیف کرد که تلفیق همه ی آن ها با یکدیگر منجر به خلق اثری ماندگار می شود. در ادامه ی مقاله به بعضی از ساختمان های معروف ایران می پردازیم.

ساختمان های مدرن ایران

برخی از ساختمان های معروف و مدرن ایران به این شرح است:

خانه شریفی ها در تهران

یکی دیگر از معماری های معروف ایران خانه شریفی ها است که دارای سه اتاق با قابلیت چرخش 90 درجه ای است تا مناسب تابستان های گرم ایران باشد. در زمستان به شکل افقی درمی آید تا خانه در هنگام برف و سرما گرم تر شود. باز بودن و بسته شدن ساختمان مانند خانه های سنتی ایرانی است که اتاق نشیمن تابستانی را در اختیار شما قرار می دهد. این ساختمان دارای یک اتاق صبحانه در طبقه اول، یک اتاق مهمان در طبقه دوم و یک دفترخانه در طبقه سوم است. هرکدام دارای یک درب در کنار آن هستند که امکان دسترسی به تراس را در هنگام باز بودن فراهم می کند.

خانه شریفی ها در تهران

ساختمان ترمه در همدان

این ساختمان آجری زیبا در شهر همدان توسط دو معمار زبده یعنی فرشاد مهدی زاده و احمد بطحائی طراحی شده است. طبقه ی همکف این ساختمان به فروشگاه ها اختصاص داده شده و در طبقه ی بالا دفتر شخصی تاسیس شده است. این ساختمان دو وجهه سنت و مدرنیته را در ظاهر خود به خوبی حفظ کرده است. یکی از بلوارهای شهر در امتداد یک قسمت از ساختمان قرار دارد، بنابراین معماران تصمیم گرفتند با پایین آوردن سقف به منظور پیاده رو سازی بر ارتباط بین فضای داخلی و خیابان تأکید کنند.

ساختمان ترمه در همدان

ویلای مشا در تهران

این ویلا که بر دامنه ی کوهی در نزدیک تهران بنا شده است ازمجموعه ای از احجام سه گانه تشکیل شده که هر کدام از آن ها مناظر متفاوتی را به نمایش می گذارند. رنگ سفید به کار رفته در ساختمان آن را بسیار چشمگیر کرده است. این مجموعه در کل 260 متر مربع مساحت دارد و شامل دو اتاق بسیار بزرگ و استخر سرپوشیده نیز هست. مقدار شیب موجود در این ساختمان کاملا به افراد حس معلق بودن را القا می کند. طراحی پنجره ها به گونه ای است که در بعضی ساعات روز نورخورشید کاملا در فضای داخل تابیده می شود.

ویلای مشا در تهران

نوشتن دیدگاه