مراحل انجام یک پروژه عمرانی

یک پروژه عمرانی می تواند بنا به نیاز جامعه و سرمایه گذاران متولد شود و سود و منفعت زیادی هم برای عموم و هم برای سرمایه گذاران به وجود آورد. برای درک بهتر پروژه عمرانی باید پیش نیازهای یک پروژه را از مرحله تولد تا اجرا و بهره برداری را بررسی کنیم. در ادامه مطلب به بررسی صفر تا صد پروژه عمرانی می‌پردازیم.

پروژه عمرانی چه مراحلی دارد

برای بهره‌برداری از یک پروژه عمرانی لازم است تا چندین مرحله طی شوند. این مراحل از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند چرا که موفقیت یک پروژه عمرانی منوط به انجام دقیق همه مراحل است. مراحل انجام یک پروژه عمرانی به قرار زیر است:

مرحله ترسیم طرح پروژه عمرانی

در این مرحله یک طرح متولد می‌شود. ممکن است بین چندین طرح یک مورد که از همه شرایط بهتر و ریسک کمتری دارد انتخاب شود. در این مرحله همچنین باید مسائل زیادی راجع به پروژه روشن شوند مثل تاریخ و محل اجرای پروژه، زمان لازم برای اجرای پروژه، روش های اجرای پروژه، هزینه و منابع مورد نیاز و خیلی موارد دیگر.

مرحله تکمیل مطالب و تصویب طرح اولیه

در این مرحله باید به تمامی سوالاتی که در مرحله اول پرسیده شده پاسخ قاطع داده شود. تیم مدیریت و افرادی که قرار است در تیم باشند و همچنین سمت آنها بایستی تعیین شود. محل دقیق و تاریخ شروع پروژه بایستی مقرر شود و از همه مهمتر بودجه در نظر گرفته شده باید به همه نیازهای طرح پاسخ بدهد.

مرحله شروع به اجرای پروژه عمرانی

تا اینجا تقریبا نصف بیشتر کار پروژه عمرانی انجام گرفته و اکنون وقت اجرای آن است. همه برنامه ریزی های انجام شده در مراحل قبل باید به اجرا برسند. در این مرحله هیچ خطایی پذیرفته نیست و برآورد هزینه ها باید دقیقا همان باشد که مقرر شده است.

مرحله شروع به اجرای پروژه عمرانی

مرحله کنترل مرحله اجرای پروژه عمرانی

تیم مدیریت باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا لحظه به لحظه اجرای پروژه را زیر نظر گرفته و کنترل نماید. در غیر اینصورت احتمال خطا کردن توسط افراد نابکار و در نهایت شکست پروژه وجود دارد.

مرحله اختتام پروژه عمرانی

این مرحله پایان کار پروژه عمرانی و آغاز بهره‌برداری از آن است. در این مرحله همه ذینفعان به نفع و سود خود می رسند زیرا پروژه عمرانی با موفقیت به پایان رسیده است.

عمران یعنی آبادانی، و پروژه عمرانی یعنی آباد کردن و بهره برداری از یک محلی که تا قبل از آن بی‌استفاده مانده بود. پروژه عمرانی مراحلی دارد که باید دقیق آنها را اجرا کرد تا پروژه با موفقیت انجام شود. مهندسین عمران با کفایت کسانی هستند که می‌توانند با اجرای پروژه های عمرانی پر سود، شهر و کشور را آباد کنند.

نوشتن دیدگاه