نکات ریز اجرایی ساختمان

برای تأمین نیازهای فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی ساکنین یک ساختمان و همچنین برای ایجاد فضایی امن در برابر خطرات ناشی از محیط اطراف، یک ساختمان باید به درستی طراحی و اجرا شود. رعایت برخی نکات در اجرای ساختمان ها، از مواردی هست که می تواند به ایجاد این فضای امن برای ساکنین کمک شایان کند. در ادامه قصد داریم به برخی از این نکات در اجرای ساختمان ها بپردازیم.

برخی نکات ریز اجرایی ساختمان

یکی از مواردی که باید همراه در اجرای ساختمان ها در مرکز توجه و اهمیت قرار گیرد، فونداسیون است. اجرای صحیح و اصولی فونداسیون ساختمان ها و رعایت نکات فنی مربوط به آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید به آن توجه بسیار شود. مشکلات ناشی از رعایت نکردن نکات فنی و اجرای نادرست فونداسیون، می تواند منجر به ایجاد سازه‌ای نامتعادل و غیر مستحکم شود. در زیر به یک سری نکات در رابطه با اجرای فونداسیون سازه‌ها اشاره شده است: اصولاً بعد از اجرای عملیات خاک‌برداری، فونداسیون سازه اجرا می شود؛ اما ابتدا باید بستر خاک برای این کار آماده سازی شود. برای این منظور از سیمان کم (بتن مگر) و یا بتن استفاده می شود. بدین صورت که لایه‌ای به قطر 10 سانتی‌متر از سیمان کم و یا بتن بر روی بستر خاک ریخته می شود تا بستر مناسب برای بتن ریزی فونداسیون فراهم شود. نکته مهم دیگر در رابطه با اجرای فونداسیون، خاک و یا زمین زیر فونداسیون است. زمین زیر ساختمان باید توانایی تحمل وزن ساختمان را داشته باشد. زمین و خاکی که از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، در آب غوطه ور نخواهد شد و بنابراین توانایی تحمل وزن سازه را خواهد داشت. خاک و یا زمینی که دارای زهکشی مناسبی نیست و یا در منطقه باتلاقی قرار دارد، در زمان وقوع زلزله به راحتی در آب غرق می شود و سازه در داخل زمین فرو خواهد رفت. شکل زیر نمونه‌ای از یک فونداسیون نامناسب که در یک منطقه باتلاقی اجرا شده است را نشان می دهد.

برخی نکات ریز اجرایی ساختمان

آرماتور از نکات اجرایی ساختمان

یکی دیگر از نکات مهم در اجرای ساختمان که باید به آن اهمیت داده شود، مربوط به آرماتورها و فرآیند آرماتوربندی است. آرماتورها باید از لحاظ فیزیکی سالم باشند. استفاده از آرماتورهای زنگ زده و یا روغنی می تواند در تضعیف استحکام فونداسیون سازه بسیار مؤثر باشد. یکی از موارد بسیار مهم در اجرای فونداسیون آرماتوربندی است. میلگردهای عرضی (خاموت) می بایستی توسط سیم های آرماتوربندی به میلگردهای طولی متصل شوند. باید دقت شود که میلگردها توسط دستگاه های مخصوص و در حالت سرد خم شوند. از خم کردن میلگردها توسط حرارت باید جدا خودداری شود.

دیگر نکات فنی در اجرای ساختمان، مربوط به اسکلت سازه می باشد. در سازه های اسکلت فلزی که اتصالات در آن ها به صورت پیچ و مهره ای طراحی گردیده است، باید دقت شود که برای بستن پیچ و مهره ها از واشرهای فنری استفاده شود. استفاده از واشرهای فنری باعث می شود پیچ ها در اثر لرزش شل نشوند.

رعایت این نکات در اجرای ساختمان ها و به طور کلی پروژه های عمرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت عدم توجه به این نکات و اصول، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به ساختمان ها و ساکنین تحمیل شود. در این مقاله برخی نکات در رابطه با اجرای فونداسیون سازه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. 

نوشتن دیدگاه