مراحل اجرای سازه های بتنی

اگر نگاهی به ساختمان های شهر بیندازید خواهید دید که بیش از ۹۰ درصد آنها از سازه های بتنی ساخته شده اند. سازه های بتنی شامل سیمان، ماسه، شن و فولاد به صورت میلگیرد آجدار یا ساده می شوند به گونه ای که بخش های عمودی آن شامل ستون ها و بخش های افقی آن شامل تیرها و تیرچه ها می شود. طول عمر سازه های بتنی بین ۵۰ تا ۶۰ سال است اما اگر این سازه ها به صورت اصولی ساخته شوند تا ۹۰ سال نیز می توانند دوام بیاورند. در یک تعریف ساده می‌توان سازه های بتنی را اینگونه شرح داد، سازه هایی که در آن تمامی اجزای آن از بتن آرمه تشکیل شده باشند.

مزیت های سازه های بتنی

مزایای مختلفی وجود دارد که سازه های بتنی را نسبت به سایر سازه ها ارجحیت می دهد. این مزایا عبارتند از:

  • ارزان و قابل دسترس بودن ماده های اصلی بتن نظیر شن و ماسه
  • مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت زیاد و آتش سوزی
  • قابلیت شکل پذیری و انعطاف بالا، به طوری که امکان ساخت انواع سازه های بتنی زیر ستون پل میسر می شود
  • مقاومت در برابر انواع شرایط آب و هوایی

مزیت های سازه های بتنی

آشنایی با مراحل اجرای سازه های بتنی

  • گودبرداری: گودبرداری مهمترین و اولین مرحله در اجرای اسکلت بتنی در ساختمان می باشد. گودبرداری توسط لودرها و کامیون ها انجام شده و تقریباً چندین روز به طول می‌انجامد. حضور یک پیمانکار با تجربه در طول انجام کار بسیار مهم بوده و باید تمامی مراحل ساخت را به طور حساس و دقیق زیر نظر بگیرد.
  • استفاده از بتن مگر: برای اینکه از تماس مستقیم بتن اصلی با فونداسیون و خاک جلوگیری شود از بتن مگر استفاده میشود. این بتن‌ها با عیار کم سیمان نیز شناخته می شوند. این بتن ها با ارتفاع ۱۰ الی ۱۳ سانتی متری بر روی خاک ریخته شده و مانند یک سطح صاف برای ادامه پی سازی عمل می کنند.
  • قالب بندی فونداسیون: پس از اجرای بتن مگر اکنون نوبت به قالب بندی فونداسیون یا همان پی ساختمان می رسد. در این مرحله با استفاده از میلگرد، آجر و دیواره های فلزی طرح اصلی و پی ساختمان بنا نهاده می شود.
  • آرماتور بندی فونداسیون و قرارگیری میلگردهای انتظار: آرماتوربندی در واقع همان ستون هایی هستند که بتن در آن ها ریخته شده و پی ساختمان را تشکیل می دهند. این ستون ها باید به گونه ای ساخته شوند که حداکثر تحمل وزن را داشته باشند تا ساختمان فرو نریزد. فاصله بندی این ستونها بر عهده معماران بوده و نباید حتی چند سانتی متر جابجا شود‌.
  • بتن ریزی فونداسیون در داخل قالب ها: پس از اینکه ستونها و آرماتورها بنا نهاده شدند اکنون نوبت به بتن ریزی در داخل آن ها می رسد. مراحل انجام بتن ریزی بسیار ساده بوده و توسط کارگران و متخصصین امر صورت می پذیرد. این امر از طریق روش سنتی و مدرن انجام می شود که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند.
  • آرماتور بندی ستون ها و قرارگیری میلگرد های انتظار (تکرار این امر تا طبقه آخر): با تمام شدن هر طبقه مجددا آرماتور بندی ستون ها و قرارگیری میلگردهای انتظار انجام می‌شود. این امر تا پایان سقف نهایی انجام شده و پروسه بتن ریزی به اتمام می‌رسد.
نوشتن دیدگاه