تاسیسات هتل چیست

به طور کلی تاسیسات هتل ها شامل موارد تاسیسات مکانیکی و الکتریکی می باشد. از جمله تاسیسات مکانیکی می توان به لوله کشی، سیستم اطفای حریق، سیستم های تصفیه هوا و ... می باشد و تامین برق سیستم های تهویه سرمایشی، گرمایشی و تمامی روشنایی ها در دسته ی تاسیسات الکتریکی قرار می گیرد. عملکرد صحیح سیستم ها و مصرف بهینه انرژی به گونه ای است که هر دوی این تاسیسات به هم وابسته اند. متخصصین و حرفه ای ها باید اطلاعات کافی از فناوری های جدید و به روز در سیستم های برقی، نرم افزارهای مختلف، تاسیسات و تجهیزات گوناگون داشته باشند تا با توجه به ابعاد، معماری و کاربرد هر فضای هتل به صورت بهینه و خاص عمل کنند.

تاسیسات هتل- سیستم های سرمایشی و گرمایشی

انتخاب تجهیزات مناسب به منظور داشتن بهترین عملکرد به مهندسین متخصص و خبره نیاز دارد تا از همان مرحله اول طراحی، اجرا و نظارت صحیحی داشته باشند. معمولا برای هتل ها از سیستم های سرمایشی و گرمایشی مرکزی استفاده می شود که تجهیزات زیربنایی آن درون موتورخانه قرار دارد. در مورد انتخاب تاسیسات برقی باید به رده ی انرژی آن توجه کرد که معمولا وسایل و لوازم دارای رده انرژی A و A+ به عنوان بهترین گزینه می باشند.

تاسیسات هتل- تاسیسات مکانیکی

موتورخانه ها به عنوان قلب تاسیسات اصلی گرمایشی و سرمایشی می باشند که در گروه تاسیسات مکانیکی قرار دارند. در موتورخانه اجزایی مثل چیلر، دیگ بخار و آب گرم، لوله ها، مشعل و منابع تامین انرژی قرار دارند. دیگ ها بسته به کاربرد دارای آب گرم تا داغ 200 درجه می باشند. چیلر ها نیز دو مدل تراکمی و جذبی دارند. از دیگر تاسیسات مکانیکی، آسانسور و پله برقی می باشند که نقش بسیار مهمی در هتل ها جهت جابجایی و رفت و آمد داخلی مسافران دارند.

تاسیسات هتل- تاسیسات مکانیکی

نکات تاسیسات الکتریکی و مکانیکی هتل

  • هوشمندسازی سیستم تاسیسات باعث به روز شدن و مدرن بودن می شود که آرامش و راحتی را برای افراد فراهم می کند و اثرات بسیار زیادی بر کاهش مصرف انرژی و میزان هزینه ها می شود. عملکرد سیستم های هوشمند به گونه ای است که پس از خروج در صورت خاموش نکردن تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و روشنایی اتاق، آن ها به صورت خودکار خاموش و قطع خواهند شد.
  • سیستم های روشنایی هوشمند راهرو و سایر مکان ها با حضور افراد و یا در زمان های خاص عکس العمل های سریعی نشان می دهند.
  • به کار بردن سیستم تهویه هوای مطبوع با تنظیمات راحت درون اتاق باعث آسایش بیشتر افراد می شود.
  • سالن های مهم مثل نمایش و اجتماع باید دارای تهویه مطبوع، سیستم صوتی و روشنایی هوشمند باکیفیت بالا باشند.
  • برای اتاق مهمان در بیشتر هتل ها از سیستم فن کوئل که به سیستم هایی مثل چیلر و یا پکیج متصل می باشند استفاده می شود.
  • موتورخانه ها به عنوان یک فضای نگهداری تجهیزات زیربنایی به تعمیرات دوره ای نیاز دارند که در زمان مناسب باید انجام بشود تا عمر و دوام قطعات تاسیسات افزایش یابد.
  • موتورخانه ها به عنوان فضای تامین انرژی با یکسری نکات از جمله عایق کاری مناسب، تمیز کردن وسایل و دیگ ها از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنند. 
نوشتن دیدگاه