مکانیک تاسیسات صنعتی چیست

رشته ی مکانیک تاسیسات صنعتی را می توان یکی از رشته های دانشگاه های علمی و کاربردی دانست. با پیشرفت جهانی و متمرکز شدن توجه عموم به اقتصاد و مسائل اقتصادی، فناوری صنعت را می توان عامل این موفقیت و پیشرفت دانست. با پیشرفت بسیار سریع صنعت فعالیت و کارهایی که در این زمینه باید انجام گیرد مانند تهویه ی مطبوع و الزامات دیگر نیاز به افراد زبده و کاربلد در این زمینه دارد. داشتن نیروی انسانی ماهر در این زمینه ها و مخصوصا نصب و راه اندازی و تعمیر کاربری ها نیازمند آموزش های اصولی، دقیق و مطابق علم و پیشرفت روز است که بتواند متخصصانی زبده تحویل جامعه دهد. افرادی که در این رشته تحصیل می کنند می توانند در مراکز مربوط مشغول به فعالیت شوند.

مکانیک تاسیسات صنعتی

تهویه مطبوع زیر مجموعه مکانیک تاسیسات صنعتی

گرمایش، تهویه و تهویه ی فناوری هدفش تأمین آسایش گرمایشی و کیفیت قابل قبول هوای داخلی است. طراحی سیستم HVAC یک زیرشاخه مهندسی مکانیک است که بر اساس اصول ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال گرما ساخته شده است. سیستم تهویه مطبوع بخش مهمی از ساختارهای بخش مسکونی مانند خانه ها، ساختمان های آپارتمانی، هتل ها و مراکز زندگی سالمندان، ساختمان های متوسط و بزرگ صنعتی و اداری مانند آسمان خراش ها و بیمارستان ها وسایل نقلیه مانند اتومبیل، قطار، هواپیما، کشتی و زیر دریایی را تشکیل می دهند که شرایط ایمن و سالم آن مکان با توجه به دما و رطوبت تنظیم می شود. 
سیستم تهویه ی مطبوع فرآیند تبادل یا جایگزینی هوا در هر مکان برای تأمین کیفیت بالای هوای داخلی و دمای آن است که شامل کنترل دما، تنظیم اکسیژن و از بین بردن رطوبت، بو، دود، گرما، گرد و غبار، باکتری ها، دی اکسید کربن، سایر گازها و و به طور کلی هوای آلوده و ناسالم است. تهویه ی مطبوع رطوبت بیش از حد را از بین می برد و هوای تازه را وارد می کند؛ هوای داخل ساختمان را در گردش نگه می دارد و از راکد ماندن هوا در فضای داخلی جلوگیری می کند. تهویه اغلب به انتقال عمدی هوای خارج به محیط داخلی ساختمان اشاره دارد. این یکی از مهم ترین عوامل برای حفظ کیفیت قابل قبول هوای داخلی در ساختمان ها است. روش های تهویه ساختمان به انواع مکانیکی و طبیعی تقسیم می شوند.

تهویه مطبوع زیر شاخه مکانیک تاسیسات صنعتی

تهویه مطبوع HVAC در ساختمان ها

هر یک از قسمت های منزلتان ممکن است از دیگری جدا باشد. این امر معمولاً در سیستم هایی نظیر سیستم مجموعه ی گرمایی مرکزی که از یک فن برای به گردش درآمدن هوا از مجاری داخلی در یک خانه یا اتاق ها در جای جای خانه استفاده می کنند، رایج است. هدف یک سیستم تهویه مطبوع فراتر از گرم شدن یا خنک سازی یک فضا است. درعوض، برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه و ایجاد آسایش برای همه افراد در داخل یک ساختمان است. در حالی که چندین نوع مختلف سیستم تهویه مطبوع وجود دارد اما همه ی آن ها با موارد ضروری یکسان شروع می شوند .اول از همه منبعی از هوای تازه از خارج یا از داخل خانه دریافت می شود. این فرآیند، تهویه نامیده می شود و از دو طریق متفاوت اتفاق می افتد. تهویه طبیعی در بیشتر خانه ها وجود دارد و به نحوه رفت و آمد هوا به طور معمول از طریق پنجره ها، درها، دریچه ها و سایر دهانه ها اشاره دارد. این تبادل هوا برای جبران مجدد اکسیژن و از بین بردن بو، دی اکسید کربن، بوی نامطبوع و رطوبت بیش از حد لازم است.

نوشتن دیدگاه