وظایف مهندسین مشاور در پروژه های عمرانی

سرویس کامل و حرفه ای مهندسین مشاور در طول یک پروژه عمرانی شامل 5 مرحله به شرح ذیل می باشد:

  1. تحقیق و گزارش
  2. تهیه و طراحی دقیق اسناد و قراردادها
  3. تنظیم قرارداد
  4. خدمات حین عملیات
  5. پذیرش کارها، راه اندازی سیستم ها، حساب و کتاب و حل و فصل های نهایی

در هنگام انجام عملیات وظیفه اصلی یک مهندس مشاور ارائه صادقانه ی خدماتی است که به او سپرده شده اند و پاداشی که او در قبال این کار دریافت می کند صرفا پولی است که مشتری به او می پردازد.

خدمات جزئی مهندس مشاور

یک مهندس مشاور که فقط برخی از خدمات یک سرویس کاملاً حرفه ای را بر عهده دارد، در موقعیتی نیست که مسئولیت عملکرد یا نتیجه کارهایی را که به او سپرده نشده است، به عهده بگیرد.

وظیفه پرداخت هزینه ی خدمات در حین عملیات 

هزینه خدمات در حین ساخت باید براساس مدت زمان و مقیاس پروژه باشد و شامل پرداخت هزینه های کارکنان عملیات نمی باشد. این باید براساس تعداد کارکنان، دسته ها و مدت زمان لازم برای عملیات باشد. اگرچه خدمات یک مهندس مشاور ممکن است شامل توصیه های وی در مورد تعداد و دسته کارکنان عملیات باشد که برای تقسیم مناسب خدمات در حین ساخت و مدت زمان لازم برای آنها مورد نیاز است، با این وجود، لازم است که برخی از اقدامات خارج از کنترل وی باشند مانند: عملکرد پیمانکار، زمان لازم برای تکمیل کارها، هرگونه الزام و نیاز خاص مشتری و جزئیات خاص قرارداد عملیات ها که در آخر تصویب می شود.

وظیفه پرداخت هزینه ی خدمات در حین عملیات

توصیه هایی جهت عملکرد بهتر کار مهندس مشاور

  • مهندس مشاور باید مزایای یک سرویس کاملا حرفه ای را برای مشتری معرفی کند که از ابتدا تا پایان عملیات تداوم داشته باشد.
    اگر مشتری به هر دلیلی توصیه های او را قبول نکرد، مهندس مشاور باید به تحلیل بپردازد و قبل از قبول هرگونه درخواست خدمات جزئی و مسئولیت عملیات و با انجام انواع بررسی های لازم برای قبول مسئولیت ها به توافقات لازم با مشتری برسد.
  • مهندس مشاور باید تمامی مزایایی که سرویس های تحت کنترلش تحت نظارت مشتری و قدرت قرار داد دارند را به مشتری به صورت کامل معرفی کند و به عنوان نماینده و مامور مشتری باید به عنوان یک داور بی طرف تمامی امور را به درستی و کامل انجام دهد و تحت کنترل قرارداد تصمیم گیری های لازم را انجام دهد.
    و باز هم اگر پیشنهاد های او توسط مشتری رد شد، مهندس مشاور ملزم به جلب رضایت و عقد قرارداد پیش از به عهده گرفتن امور می باشد تا بعدا بتواند مسئولیت امور را به درستی قبول کند.
  • پاداش و پرداخت ها برای خدمات حین ساخت دارای دو قسمت اصلی باشند:
    - پرداخت برای کلیه خدمات، غیر از کارکنان سایت، به صورت حقوق ماهانه یا بر اساس درصدی
    - پرداخت هزینه کارکنان ساکن به صورت نفر- ماه
    علاوه بر این، پرداخت به مهندس مشاور باید شامل بازپرداخت هزینه های خارج از جیب و سایر هزینه های انجام شده توسط مهندس مشاور در ارتباط با خدمات باشد، مگر اینکه در توافق نامه پرداخت های فوق لحاظ شده باشند.
    در ترتیبات مالی نیز باید هر از چندگاهی در مورد ملازم، نفر-ماه ( حقوق) بسته به مدت زمان خدمات مورد نیاز، یا اگر آنها باید پس از تاریخ پایان کار در نظر گرفته شوند، تجدید نظر شود.
نوشتن دیدگاه