مدیریت طرح و ساخت چیست

زمانی که طراحی پروژه بر عهده پیمانکار قرار می گیرد، توجه به دو فاکتور مهم برای او حائز اهمیت می شود. پیمانکار ابتدا باید تمامی پرسنل، ابزار و مستغلات مورد نیاز پروژه را تأمین کند. سپس باید بهترین روش مدیریتی را برای کاهش هزینه ها و از همه مهمتر اجرای صحیح پروژه اتخاذ کند. کارفرما برای این کار اقدام به استخدام متخصصان فنی مناسب و کارآمد می کند. در واقع فردی که مسئولیت اقتصادی کردن هزینه ها را بر عهده می‌گیرد، مدیر طرح نامیده می شود. پس مدیر طرح در کنار مدیر پیمان نقشی کلیدی در اجرای پروژه را ایفا می کنند.

چالش های پیش روی مدیران طرح

مدیران طرح هنگام اجرای پروژه با چالش های متعددی روبرو هستند. در ادامه مهمترین چالش های مدیریت طرح را بیان می کنیم:

  • تغییرات پی در پی در اجرای پروژه توسط سرمایه گذار اصلی
  • نوسانات بازار و افزایش قیمت مصالح و ابزارها: از آن جایی که مدیریت طرح اقدام به انتخاب اقتصادی ترین ابزارها و مسائل می‌کند، ممکن است با افزایش قیمت آنها با چالش روبرو شود.
  • تداخل کار ها با هم: در مواقعی ممکن است که پروژه های ساخت با یکدیگر در تداخل باشند. مثلاً سیم کشی ساختمان طول بکشد و با سایر پروژه ها همزمان شود.
  • ریسک های موجود در طراحی و ساخت هنگام گزینش پیشنهاد: ممکن است طرح‌های پیشنهادی با شکست مواجه شوند و هزینه های سنگین روی دست مدیریت پیمان بگذارند.

نحوه پیش بردن امور در مدیریت طرح و ساخت

در روش طرح و ساخت، مدیر طرح به همراه کارفرما به صورت درون سازمانی با بهره گیری از ایده ها و طرح های اولیه پروژه، اقدام به برآورده کردن خواسته های سرمایه گذار می کنند. آنها این کار را تا زمان اخذ تاییدیه و پیروزی مناقصه ادامه می دهند.
در روش طرح و ساخت معمولا چندین طرح ارائه می‌شود تا یکی از آن‌ها در مناقصه طی روز شود. این طرح ها باید اقتصادی ترین طرح از نظر مصالح ساختمانی، خرید و اجاره ابزار، استخدام پرسنل غیره باشند. بدیهی است که بهترین طرح با کمترین هزینه در مناقصه پیروز خواهد شد.

نحوه پیش بردن امور در مدیریت طرح و ساخت

جزئیات روش طراحی و ساخت

یکی از مزایای منحصر به فرد روش طراحی و ساخت این است که ریسک پروژه به طور صفر تا صد به وسیله سرمایه‌گذاران تحمل می‌شود. همچنین طراحی طبق مدت زمان پروژه به صورت کامل و با مسئولیت های بیشتری پیش می رود. در این روش نگهداری پروژه به صورت زنجیره‌ای و یکپارچه انجام شده و هیچ یک از پرسنل خارج از چارچوب و طرح اولیه انجام وظیفه نمی‌کنند. این روش برای سرمایه‌گذاران نیز سودآور است؛ به گونه ای که تامین منابع مالی در آن بسیار ساده است. زمانی که مدیران طرح تمامی هزینه ها را از پیش تعیین میکنند، اسپانسر ها می توانند با خیالی آسوده و بدون ریسک در پروژه سرمایه گذاری کنند. البته روش طراحی و ساخت معایبی هم دارد که مهمترین عیب آن افت کیفیت پروژه بدون اطلاع کارفرما می باشد. زمانی که مدیران و طرح اقتصادی ترین روش ها برای اجرای پروژه انتخاب می کنند، ممکن است کیفیت و استاندارد را فراموش کنند. به گونه ای که تنها به فکر خرید و اجاره ابزار های ارزان قیمت و بدون کیفیت هستند. نوسانات قیمت می‌تواند در آینده کار مشکل ساز باشد. به فرض اگر پروژه بنا به دلایلی متوقف یا به طول بیانجامد، متحمل خسارت های سنگینی خواهد شد.

نوشتن دیدگاه