نکات مهم در طراحی نقشه ساختمان

هنگام طراحی پلان معماری باید به عوامل تاثیرگذار زیادی توجه کرد. در واقع معمار حرفه ای باید بتواند با وجود محدودیت های زمین، ضوابط و مقررات شهرداری و غیره پلان ساختمان مسکونی را به صورت حرفه‌ای مطابق با نیاز کارفرما طراحی کند.

 لکه گذاری فضاهای داخلی پلان مهمترین نکته در طراحی ساختمان

به عقیده بسیاری از طراحان اصلی ترین نکته در طراحی نقشه ساختمان، توجه به جانمایی و لکه گذاری فضای داخلی پلان است. لازم به ذکر است که نحوه لکه گذاری پلان در معماری ساختمان های جنوبی و شمالی با هم فرق دارد. به طوری که فضاهای عمومی نظیر پذیرایی و آشپزخانه در لکه گذاری پلان معماری در زمینهای شمالی باید مشرف به حیاط طراحی شود.
اما در زمینهای جنوبی به دلیل بهره مندی فضای ساختمان از نور طبیعی کامل کار برای طراحان ساده است. از آنجایی که نور از سمت جنوب بنا تامین می شود بهتر است از فضاهای عمومی نظیر پذیرایی و آشپزخانه را در انتهای بنا و مشرف به حیاط طراحی کرد. این کار باعث می شود تا در طول روز نور بهتری به فضاها ساده شود. لازم به ذکر است که در زمین های جنوبی تمامی اتاق خواب ها باید در ضلع جنوبی و مشرف به خیابان طراحی شوند.

 لکه گذاری فضاهای داخلی پلان مهمترین نکته در طراحی ساختمان

سایر نکات در طراحی ساختمان

  • توجه به نور طبیعی: هر چقدر میزان نور طبیعی در یک بنا بیشتر باشد قیمت و ارزش ذاتی آن نیز بیشتر می شود. البته این بدان معنا نیست که نور طبیعی را مبنای طراحی خود قرار دهیم. در برخی از فضاها وجود نور زیاد و بیش از حد می تواند برای ساکنین مزاحمت ایجاد کند. به طور مثال اگر میزان ورود نور در اتاق خواب ها بیش از حد باشد هنگام طلوع خورشید برای خواب ساکنین مزاحمت ایجاد می شود.
  • طراحی نشیمنگاه: تقریبا اغلب افراد علاقه به نشیمن خصوصی دارند. نشیمن خصوصی باید به گونه ای طراحی شود که خیلی راحت بتوان به تماشای تلویزیون پرداخت و مزاحمتی برای سایر ساکنین ایجاد نکرد. البته نباید در ساختمانهایی با زیربنای کمتر از ۱۵۰ متر مربع اقدام به طراحی نشیمن خصوصی کرد. زیرا این کار باعث می‌شود تا فضای مفید خانه اشغال شود.
  • طراحی تراس: وجود یک تراس (بالن) دلنشین می تواند جلوه ای زیبا به خانه ببخشد. البته بهتر است در ساختمانهایی که بیش از ۵ طبقه دارند اقدام به طراحی تراس کرد. همچنین در طراحی تراس باید به نکاتی نظیر حداقل مساحت تراس، محل قرارگیری، طراحی تراس در نمای اصلی ساختمان و همچنین سایر دسترسی های آن توجه داشت.
  • مساحت داخلی پلان: هنگام طراحی نقشه ساختمان باید به مساحت داخلی پلان توجه ویژه‌ای داشت. تقسیم بندی ابعاد باید به گونه ای صورت بگیرد که فضای داخلی خانه از حد استاندارد خارج شود. این طور نباشد که فضای آشپزخانه بزرگتر از حد معمول باشد. 
  • در نظر گرفتن هزینه ها: طراحی معماری ساختمان باید مطابق با بودجه مورد نظر باشد. بهتر است هنگام شروع طراحی خود با سرمایه گذار اصلی مشورت کنید تا تمامی طرح ها را مطابق با بودجه تعیین شده انجام دهید. در غیر این صورت مجبور خواهید بود تا طرح های خود را مدام به دلیل کمبود بودجه تغییر دهید. 
نوشتن دیدگاه