معایب خانه هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش بشری در زمینه تولید محصولات هوشمند، ایده های بسیاری برای بهبود کیفیت زندگی بشر ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرد. یکی از این ایده ها پروژه خانه های هوشمند بود. اما آیا این خانه ها بی عیب و نقص هستند؟

سیستم های هوشمند چگونه عمل می کنند؟

سیستم های هوشمند می توانند با یکدیگر به صورت یک پارچه ارتباط برقرار کنند. این سیستم ها برای انجام کارهای روزمره در خانه مانند یک ربات قدرتمند به اهالی خانواده کمک می کنند تا زندگی راحت تری داشته باشند. این سیستم ها از طریق بلوتوث، وای فای، Zigbee و ... کنترل می شوند.
اما، فراموش نکنید که سیستم های هوشمند در عین حال که فواید بی شماری دارند، می توانند مشکلاتی را نیز برای اهالی خانه به وجود آورند. بیایید نگاهی دقیق تر به این معایب بیندازیم.

سیستم های هوشمند چگونه عمل می کنند؟

مشکلات خانه هوشمند

همان طور که می دانید هیچ تکنولوژی پیشرفته ای در جهان بی عیب نیست. در واقع به مرور زمان اغلب تکنولوژی های پیشرفته معایبی از خود نشان می دهند که می تواند مشکلاتی را به وجود آورند. در ادامه به برخی از مشکلات رایج سیستم های هوشمند اشاره می کنیم:

  • ورشکسته شدن شرکت ارائه دهنده سرویس
    بدترین اتفاق ممکن برای سیستم های هوشمند، ورشکسته شدن شرکت ارائه دهنده سرویس های آن است. به طوری که اگر سرورهای خود را به طور کل از کار بیاندازد، دیگر امکان مدیریت و کنترل سیستم های هوشمند وجود نخواهد داشت.
    پس در هنگام خرید حتما سیستم هایی را انتخاب کنید که پشتیبانی آن ها به عهده شرکت های قدرتمندی نظیر مایکروسافت باشد.
  • هزینه راه اندازی و نگهداری
    هزینه راه اندازی سیستم های هوشمند بسیار سرسام آور است. اما جدا از آن هزینه های نگهداری و پشتیبانی نیز به آن ها اضافه می شود و می تواند صاحب خانه را در تنگنای اقتصادی قرار دهد. چراکه اگر یکی از سیستم ها دچار عیب شود، به دلیل پیشرفته بودن دستگاه‌ها باید هزینه زیادی برای تعمیر آن صرف کرد.
  • امنیت
    طبیعتاً تمام تجهیزاتی که از طریق اینترنت کنترل شوند با نگرانی های امنیتی مواجه خواهند شد. به طور مثال، اگر هکرها بتوانند سیستم های هوشمند یک خانه را هک کنند تمامی امور را در دست خواهند گرفت. به طوری که می توانند سیستم های اعلان خطر و آژیر را از کار انداخته و وارد خانه شوند. شما نیز به خیال این که همه چیز امن و امان است در خواب عمیق خود به سر می برید.
  • شیوه زندگی کم تحرک
    احنمالا پیش از این واژه couch potato را اغلب شنیده اید. این واژه به افرادی نسبت داده می شود که روی کاناپه جلوی تلویزیون لم داده اند و تمام روز را مشغول تماشا فیلم و خوردن تنقلات هستند. به طوری که هیچ فعالیتی انجام نمی دهند.
    سیستم های هوشمند نیز به مرور می توانند اهالی خانه را تبدیل به تنبل های این چنینی کنند. به گونه ای که تنها در تخت خود دراز بکشند و تمام امور خانه را از راه دور بدون صرف هیچ گونه انرژی خاصی مدیریت کنند.
  • هنگ کردن سیستم در شرایط اضطراری
    فرض کنید خانه شما در شعله های آتش در حال سوختن است و شما تیز در حال لذت بردن از تعطیلات آخر هفته در دل طبیعت هستید. اما، غافل از اینکه خانه شما در حال سوختن است و سیستم های هوشمند به دلیل مشکلات فنی قادر به اطلاع رسانی نیستند. این مسئله بارها برای سیستم های هوشمند رخ داده و ارائه دهندگان آن هنوز تدابیر مؤثری برای آن نیاندیشیده اند.
نوشتن دیدگاه