تفاوت خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان

بسیاری از افراد خانه هوشمند (Smart Home) را با سامانه مدیریت ساختمان (BMS) اشتباه می گیرند. اما باید گفت که این دو سیستم تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته که هر کدام را نسبت به دیگری متمایز می کند.

خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان به چه معناست؟

اگر تفاوت این دو را از مشاوران املاک و بنگاه‌ها معاملاتی بپرسید شاید پاسخ های مشابهی دریافت کنید. چراکه آن ها نیز تصور می کنند هر دوی این سیستم ها یک معنی را دارند.

BMS که مخفف Building Management System است به سیستم مدیریت یکپارچه سازی ساختمان گفته می شود که شامل کنترل اعلان و اطفاء حریق، کنترل تردد، روشنایی و ... است. این سیستم تمامی اطلاعات را در یک سامانه مدیریتی گردآوری کرده و موجبات امنیت، بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش هوشیاری اهالی ساختمان را فراهم می آورد.
برخلاف سیستم مدیریت یکپارچه سازی ساختمان (BMS) که مدیریت یک مجموعه بزرگ نظیر واحدهای تجاری، صنعتی و کارخانه ها را برعهده دارد، خانه هوشمند یا Smart Home تنها به مدیریت تجهیزات هوشمند در یک منزل مسکونی یا یک اتاق ختم می شود. 
حال که با تفاوت اصلی این دو واژه آشنا شدیم، بهتر است بحث اصلی را آغاز و به مهم ترین تفاوت های آن ها اشاره کنیم.

خانه هوشمند و سامانه مدیریت ساختمان به چه معناست؟

تفاوت bms و smart home

  • نحوه کاربری متفاوت
    اولین تفاوت عمده خانه هوشمند با سامانه مدیریت به نحوه کاربری در BMS مربوط است.. به طوری که کار با آن بسیار پیچیده بوده و نیاز به پرسنل آموزش دیده دارد. در حالی که در خانه ی هوشمند مدیریت تنها با اهالی خانه است و همه چیز در یک اپلیکیشن ساده خلاصه می شود.
  • مکان مورد استفاده
    دومین تفاوت این دو سیستم مکان هایی است که در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که اغلب BMS را در پروژه های بزرگ تجاری، صنعتی، بیمارستانی، مجتمع های بزرگ اداری-مسکونی و خطوط تولید استفاده می کنند. در حالی که بیشترین کاربرد خانه های هوشمند در پروژه های کوچک مسکونی است.
    البته ناگفته نماند که امکان استفاده از Smart Office در پروژه های اداری نیز وجود دارد.
  • ماهیت یکپارچه سازی
    سومین تفاوت خانه هوشمند با سیستم مدیریت ساختمان در ماهیت یکپارچه سازی آن هاست؛ به گونه ای که یکپارچه سازی BMS مختص تمام فضاها، محیط ها و طبقات است و به طور کلی یک سیستم جامع در یک پروژه بزرگ را شامل می‌شود. در حالی که در خانه‌های هوشمند یکپارچه سازی تنها معطوف به همان خانه، فضا یا محیط می شود.
  • تفاوت در پروتکل های اجرایی
    پروتکل های BMS در واقع همان پروتکل های استاندارد در ساختمان نظیر BACnet ، LON و Modbus هستند. این در حالی است که در خانه هوشمند از پروتکل‌های بی سیم استفاده می شود.
  • پیچیدگی
    آخرین تفاوت عمده خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان در پیچیدگی آن ها است. به گونه ای که عملیات اجرایی در BMS به مراتب پیچیده تر از خانه هوشمند است؛ و نیازمند نقشه ها و سناریوهای مختلف الکترونیکی، مکانیکی و پرسنل متخصص و آموزش دیده است.
نوشتن دیدگاه