تاریخچه خانه هوشمند

بسیاری از افراد فکر می کنند که سیستم خانه های هوشمند، ایده ای بسیار نو است که در این چند سال ابداع شده و رونق گرفته. اما این طور نیست. ایده خانه های هوشمند پیش از دوران رواج تلفن های هوشمند به ذهن تکنولوژیست ها رسید و عملی شد. در این مطلب نگاهی به تاریخچه هوشمندسازی خانه ها می اندازیم.

خانه های هوشمند در گذر زمان

اگر نگاهی به تاریخچه خانه های هوشمند بیندازیم خواهیم دید که این سیستم از سال ها قبل به طور غیر پیشرفته راه اندازی شده است. اولین سیستم هوشمند سازی در سال ۱۹۶۶ به بازار معرفی شد. به طوری که تنها طیف محدودی از تجهیزات خانه نظیر سیستم روشنایی، گرمایش و سرمایش هوشمند سازی می شدند. اما این سیستم در سال ۲۰۱۶ میلادی دچار تغییر و تحولی عظیم شد و طیف گسترده ای از تجهیزات را شامل گشت. به طوری که امکان هوشمند سازی حتی برای پرده ها و تلویزیون هم فراهم شد.

حتی همان سیستم های اولیه هم با چنان هزینه هایی همراه بودند که کمتر کسی به سراغشان می‌رفت. گزارش ها نشان می دهد که در دهه ۹۰ میلادی هوشمند سازی یک خانه ۲۰۰ متری چیزی حدود ۵ الی ۱۰ میلیون دلار هزینه به همراه داشت.

اما امروزه، به لطف پیشرفت تکنولوژی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری نسبتاً معقول با ۵۰۰ دلار نیز می‌توان یک خانه ۱۰۰۰ متری را هوشمند سازی کرد. خانه های هوشمند در گذر زمان

نگاهی به تاریخچه خانه هوشمند

درست است که اولین سیستم هوشمند سازی نوین در سال ۱۹۶۶ معرفی شد، اما قبل‌تر از آن نیز در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نمونه هایی از آن وجود داشته است. اجازه دهید نگاهی به سیر تحول هوشمندسازی خانه ها در طول زمان بیندازیم.

  • ۱۹۰۰– ۱۹۲۰: لوازم خانگی
    اولین تجهیزاتی که هوشمند سازی روی آن‌ها انجام شد لوازم خانگی بودند. این هوشمند سازی تنها در حد اختراع ماشین لباس شویی، یخچال و ماشین ظرف شویی خلاصه می شود. به طوری که به جای شستشوی لباس و ظروف با دست می شد از ماشین های لباس شویی و ظرف شویی استفاده کرد. اگرچه موارد ذکر شده هیچ‌کدام در طیف هوشمند سازی قرار نمی گیرند، اما ایده اختراع سیستم های هوشمند از همان موقع در ذهن مخترعان شکل گرفت.
  • ۱۹۶۶: اختراع کامپیوتر آشپزخانه و ECHO IV
    اولین سیستم اتوماسیون هوشمند تحت عنوان ECHO IV در دهه 60 پا به عرصه گذاشت. این سیستم به اهالی خانه این امکان را می داد تا دمای خانه را کنترل کرده و روی درجه دلخواه تنظیم نمایند. همچنین ریموت های از راه دور مانند کنترل تلویزیون نیز در همین دهه معرفی شدند.
  • ۱۹۹۸: معرفی اولین خانه هوشمند پیشرفته
    با نزدیک‌تر شدن به هزاره سوم که به عصر ارتباطات نیز شهرت دارد، بسیاری از سیستم ها دچار تغییر و تحول شدند؛ به طوری که یک انقلاب عظیم در صنعت هوشمند سازی نیز رقم خورد. در سال ۲۰۰۰ میلادی بود که سیستم ها سرمایش و گرمایش دچار تغییر و تحول شدند و دوربین های مداربسته نیز به مرور وارد خانه های مسکونی شدند. همچنین ورود آسانسورهای نسل جدید و سیستم های اعلان حریق نیز این فرایند را تکمیل تر کردند.
  • ۲۰۱۶: خانه های هوشمند نوین
    اما خانه های هوشمند امروزی در سال ۲۰۱۶ به رشد نهایی خود رسیدند و توسعه تلفن های همراه و ساخت اپلیکیشن های کاربردی و پیشرفته به تکامل آن ها کمک کردند. در واقع تاریخچه سیستم های هوشمند را باید با تولید موبایل های نسل جدید و تبلت های هوشمند و از همه مهم تر اینترنت گره زد. چراکه اگر این مؤلفه ها نبودند، نمی‌ توانستیم از راه دور و از طریق موبایل سیستم های هوشمند را مدیریت کنیم.
نوشتن دیدگاه