تفاوت خانه هوشمند و سنتی

تقابل سنت و مدرنیته یکی از اصلی ترین چالش های تکنولوژیست ها در دنیای امروز است. با ورود تکنولوژی خانه های هوشمند، نظرهای بسیاری به این مقوله جلب شده و بسیاری از مردم در دوراهی انتخاب بین خانه های هوشمند و سنتی مانده‌اند.
برای تصمیم گیری درباره این دوراهی باید ابتدا به تفاوت خانه های هوشمند و سنتی پرداخت.

خانه هوشمند یا سنتی؟ مسئله این است!

در زندگی مدرن امروزی بسیاری از تجهیزات متحول شده اند. این مسئله باعث شده تا سبک زندگی مردم متناسب با آن تغییر کند. ورود سیستم های خانه هوشمند به زندگی مردم این سؤال را در ذهن افراد ایجاد کرده که آیا واقعاً نیاز به استفاده از این سیستم ها هست یا هنوز هم می توان به سیستم های سنتی وفادار ماند؟
برای پاسخ به این سؤال یک مثال مطرح می کنیم:
تعداد افرادی که هنوز از تلفن های همراه نسل اول نظیر نوکیا استفاده می کنند بسیار اندک است. به طوری که شاید از هر ۱۰ هزار نفر تنها یک نفر از این تلفن های قدیمی استفاده کند. این در حالی است که ۹۸٪ افراد جامعه از تلفن های هوشمند و نسل جدید بهره می برند. مطمئناً، آن ۲ درصدی هم که هنوز تلفن هوشمند ندارند به زودی مجبور به خرید آن خواهند شد.
حال که با اهمیت موضوع آشنا شدید و ذهنیت شما نسبت به استفاده از سیستم های هوشمند خانه تغییر کرده، بیایید تفاوت این خانه ها را با سیستم های سنتی بررسی کنیم.

خانه هوشمند یا سنتی؟ مسئله این است!

خانه هوشمند و سنتی چه تفاوت هایی دارد؟

  • امنیت
    امنیت اولین تفاوت این دو سیستم با هم است. در خانه های سنتی هر لحظه امکان وقوع حوادث خطرناک یا دزدی از خانه بدون این که اهالی از آن مطلع شوند وجود دارد.  اما در خانه های هوشمند به لطف وجود سیستم های امنیتی نظیر دوربین مدار بسته، سیستم های اعلان حریق، دزدگیر و ... خیال افراد خانه از وقوع حوادث ناگوار آسوده است.
  • کنترل روشنایی
    دومین تفاوت عمده خانه هوشمند با سنتی در سیستم های روشنایی آن است. با تعریف یک سناریوی جدید برای تجهیزات روشنایی خانه های هوشمند لامپ ها هنگام ورود به خانه  روشن و هنگام خروج نیز به صورت اتوماتیک خاموش می شوند. این سیستم رفاه خانواده را بیش از پیش تامین می کند.
  • کنترل از راه دور
    سومین تفاوت عمده خانه هوشمند با خانه سنتی امکان کنترل از راه دور است.  در خانه های هوشمند امکان بررسی و مشاهده خانه در مسافرت، چک کردن دوربین های مداربسته، خاموش و روشن کردن سیستم های روشنایی، تنظیم سیستم های سرمایشی و گرمایشی از راه دور و ... وجود دارد. تمامی این موارد تنها با نصب یک اپلیکیشن در تلفن همراه امکان پذیر می شوند.
  • تنظیم سناریو
    شاید آخرین تفاوت عمده سیستم های خانه هوشمند با سنتی را بتوان امکان تعریف سناریو برای خانه های هوشمند دانست. در این خانه ها می توان تمامی تجهیزات خانه را طوری تنظیم کرد که در زمان های مشخص فعال یا غیرفعال شوند. مثلاً می توان یک سناریو برای تجهیزات کنترل تردد تعریف کرد که پس از ساعت ۱۲ شب تمامی درب‌ها قفل شوند. یا این که پس از نیم شب دیگر کسی نتواند زنگ خانه را به صدا درآورد.
نوشتن دیدگاه